‘ONTDEKKEN WAT HET IS OM ONDERNEMER TE ZIJN’
09

Fleur kreeg bij The Boardroom de smaak te pakken

Wil je deelnemen aan The Boardroom of ken je jongeren die hierin geïnteresseerd zijn? Of ben je ondernemer en wil je als gastspreker ondernemende jongeren inspireren?
Kijk dan op www.regiofoodvalley.nl/projecten/the-boardroom of neem contact op via mail@theboardroom.live

Fleur Altena: “Upcyclen is heel belangrijk in deze tijd.”

Fleur kreeg via haar school informatie over The Boardroom. “Het leek me superleuk, maar ik twijfelde nog een beetje”, vertelt ze. “Toen er nog een klasgenoot geïnteresseerd was, heb ik me aangemeld.” Het is ook best spannend, begrijpt Uzozie. “Dit doe je in je eigen tijd en het is niet op school.” Er wordt van de jongeren niet verwacht dat ze al meteen met een goed idee naar de eerste bijeenkomst komen, benadrukt hij. “En ook niet dat je altijd aan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel toekomt. De meeste deelnemers zitten op de middelbare school en zijn zich nog aan het oriënteren. Dit is een eerste start, een kans om meer te leren over ondernemen en ermee besmet te raken.”

Chudi Uzozie: “We geven jongeren handvatten om hun idee verder te brengen.”

Binding in de regio

Hoe The Boardroom de jongeren ondersteunt? “Door écht in ze te geloven”, zegt Uzozie. “Sommigen denken dat ze meteen een Elon Musk-achtig idee moeten hebben. Dat hoeft helemaal niet. Partytenten verhuren die nog ergens in een schuur staan, zoals een van de deelnemers wilde, kan ook een heel goed idee zijn. We geven jongeren handvatten om hun idee verder te brengen.” Uzozie ziet vaak al in de mentaliteit van de deelnemers het ondernemerschap terug. “Het zijn jongeren die ‘ja’ zeggen tegen kansen die op hun pad komen”, zegt hij. Dat herkent Fleur wel. “Het is leuk om te zien dat er meer jongeren met hetzelfde bezig zijn. Dat je die ondernemende mentaliteit van jezelf kunt herkennen in de andere deelnemers. Heel anders dan in de klas, want daar word ik met mijn ideeën soms raar aangekeken. Bij The Boardroom ben je veel bezig met het bespreken en presenteren van je ideeën aan elkaar, dat is heel inspirerend.”

Via de gastsprekers brengt The Boardroom de jongeren meer in contact met hun omgeving. Geïnspireerd door ondernemers uit de regio worden de jongeren zich veel meer bewust van de plek waar ze wonen, legt Uzozie uit. “Zo krijgen ze meer binding met de regio. Ze zien hoeveel er eigenlijk gebeurt in Regio Foodvalley, wat de mogelijkheden en arbeidskansen zijn. Het mes snijdt zo aan twee kanten.”

Maatschappelijke impact

Zo’n twintig deelnemers verzamelden zich dit voorjaar voor de kick-off op de sfeervolle vergaderzolder van Jorisbrood in Ede. Er volgden zes bijeenkomsten, waar ondernemers uit de regio hun ervaringen deelden en waar de jongeren kennis en vaardigheden konden opdoen om hun idee verder te brengen. The Boardroom werd afgesloten met een finale bij communicatie- en marketingbureau De Indruk, waar alle deelnemers hun idee ‘pitchten’. Fleur won met het idee om nieuwe, maar ook oude sneakers te ‘customizen’ en ze zo een nieuw leven te geven. ‘Goed voor jou én het milieu’, staat op haar Instagram @youshoenl. “Upcyclen is heel belangrijk in deze tijd”, vindt de jonge ondernemer. De maatschappelijke impact van YouShoe maakte Fleur tot winnaar, samen met haar goede presentatie en de stappen die ze gemaakt heeft. Ze heeft een deel van het prijzengeld inmiddels geïnvesteerd in nieuwe materialen en visitekaartjes.

Fleur heeft veel opgestoken van de bijeenkomsten. “Hoe je een product op de markt brengt, of hoe je adverteert. Ik heb veel geleerd over marketing, maar ook over belastingen en over de KvK-inschrijving”, noemt ze als voorbeelden. “En hoe je een goede presentatie maakt waar mensen naar blijven luisteren en enthousiast van worden.” Ook de verhalen van de gastsprekers waren leerzaam en inspirerend. Het verhaal van de franchisenemer van Bakker Bart is Fleur het meest bijgebleven. “Hij had een heel mooi en interessant verhaal. Heel verrassend om te horen hoe hij is gestart.”

Veel opgestoken

Dat is herkenbaar voor Fleur. “Ja, ik ben óók besmet geraakt”, lacht ze. Een tijdje geleden zag ze na het VWO een studie biomedische wetenschappen voor zich, maar nu weet ze nog niet wat het wordt. “Ik denk dat ik het leuker vind om eigen ideeën te ontwikkelen en te ondernemen dan in een laboratorium te werken”, zegt ze. De keuze voor een vervolgopleiding heeft ze nog niet gemaakt, ze zit in de vijfde en heeft nog even tijd om te kiezen. De smaak van het ondernemerschap heeft ze in ieder geval te pakken.

The Boardroom, een project uit het programma Human Capital van Regio Foodvalley, is bedoeld voor jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Ze krijgen de kans om kennis, inspiratie, ervaringen en connecties op te doen rondom het thema ondernemerschap. Chudi Uzozie startte The Boardroom in 2018, samen met zijn compagnon Benjamin Veenstra van Team Ollie, een project- en trainingsbureau voor jongeren. “Er zijn veel jongeren die de wereld iets te bieden hebben”, stelt Uzozie. “Voor die ondernemende jongeren, die het gevoel hebben dat ze iets kunnen neerzetten, bieden wij een platform. Bij The Boardroom kunnen ze ontdekken wat het is om ondernemer te zijn.”

Hoe kun je schoenen weer leuk en draagbaar maken, in plaats van ze weg te gooien? Met dat idee nam VWO-leerling Fleur Altena uit Ede begin dit jaar deel aan The Boardroom, een platform waar jongeren kunnen ontdekken of het ondernemerschap wat voor ze is. Ze won de finale met haar onderneming YouShoe en kreeg 250 euro om te investeren. Maar ze hield er nog meer aan over, laat Fleur zien: “Je raakt geïnspireerd door de andere deelnemers en door ondernemers uit de omgeving die hun verhaal komen vertellen.” Komend voorjaar start een nieuwe ronde van The Boardroom.

‘ONTDEKKEN WAT HET IS OM ONDERNEMER TE ZIJN’
09

Fleur kreeg bij The Boardroom de smaak te pakken

Wil je deelnemen aan The Boardroom of ken je jongeren die hierin geïnteresseerd zijn? Of ben je ondernemer en wil je als gastspreker ondernemende jongeren inspireren?
Kijk dan op www.regiofoodvalley.nl/projecten/the-boardroom of neem contact op via mail@theboardroom.live

Chudi Uzozie: “We geven jongeren handvatten om hun idee verder te brengen.”

Binding in de regio

Hoe The Boardroom de jongeren ondersteunt? “Door écht in ze te geloven”, zegt Uzozie. “Sommigen denken dat ze meteen een Elon Musk-achtig idee moeten hebben. Dat hoeft helemaal niet. Partytenten verhuren die nog ergens in een schuur staan, zoals een van de deelnemers wilde, kan ook een heel goed idee zijn. We geven jongeren handvatten om hun idee verder te brengen.” Uzozie ziet vaak al in de mentaliteit van de deelnemers het ondernemerschap terug. “Het zijn jongeren die ‘ja’ zeggen tegen kansen die op hun pad komen”, zegt hij. Dat herkent Fleur wel. “Het is leuk om te zien dat er meer jongeren met hetzelfde bezig zijn. Dat je die ondernemende mentaliteit van jezelf kunt herkennen in de andere deelnemers. Heel anders dan in de klas, want daar word ik met mijn ideeën soms raar aangekeken. Bij The Boardroom ben je veel bezig met het bespreken en presenteren van je ideeën aan elkaar, dat is heel inspirerend.”

Via de gastsprekers brengt The Boardroom de jongeren meer in contact met hun omgeving. Geïnspireerd door ondernemers uit de regio worden de jongeren zich veel meer bewust van de plek waar ze wonen, legt Uzozie uit. “Zo krijgen ze meer binding met de regio. Ze zien hoeveel er eigenlijk gebeurt in Regio Foodvalley, wat de mogelijkheden en arbeidskansen zijn. Het mes snijdt zo aan twee kanten.”

Fleur Altena: “Upcyclen is heel belangrijk in deze tijd.”

Veel opgestoken

Dat is herkenbaar voor Fleur. “Ja, ik ben óók besmet geraakt”, lacht ze. Een tijdje geleden zag ze na het VWO een studie biomedische wetenschappen voor zich, maar nu weet ze nog niet wat het wordt. “Ik denk dat ik het leuker vind om eigen ideeën te ontwikkelen en te ondernemen dan in een laboratorium te werken”, zegt ze. De keuze voor een vervolgopleiding heeft ze nog niet gemaakt, ze zit in de vijfde en heeft nog even tijd om te kiezen. De smaak van het ondernemerschap heeft ze in ieder geval te pakken.

Fleur heeft veel opgestoken van de bijeenkomsten. “Hoe je een product op de markt brengt, of hoe je adverteert. Ik heb veel geleerd over marketing, maar ook over belastingen en over de KvK-inschrijving”, noemt ze als voorbeelden. “En hoe je een goede presentatie maakt waar mensen naar blijven luisteren en enthousiast van worden.” Ook de verhalen van de gastsprekers waren leerzaam en inspirerend. Het verhaal van de franchisenemer van Bakker Bart is Fleur het meest bijgebleven. “Hij had een heel mooi en interessant verhaal. Heel verrassend om te horen hoe hij is gestart.”

Fleur kreeg via haar school informatie over The Boardroom. “Het leek me superleuk, maar ik twijfelde nog een beetje”, vertelt ze. “Toen er nog een klasgenoot geïnteresseerd was, heb ik me aangemeld.” Het is ook best spannend, begrijpt Uzozie. “Dit doe je in je eigen tijd en het is niet op school.” Er wordt van de jongeren niet verwacht dat ze al meteen met een goed idee naar de eerste bijeenkomst komen, benadrukt hij. “En ook niet dat je altijd aan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel toekomt. De meeste deelnemers zitten op de middelbare school en zijn zich nog aan het oriënteren. Dit is een eerste start, een kans om meer te leren over ondernemen en ermee besmet te raken.”

Maatschappelijke impact

Zo’n twintig deelnemers verzamelden zich dit voorjaar voor de kick-off op de sfeervolle vergaderzolder van Jorisbrood in Ede. Er volgden zes bijeenkomsten, waar ondernemers uit de regio hun ervaringen deelden en waar de jongeren kennis en vaardigheden konden opdoen om hun idee verder te brengen. The Boardroom werd afgesloten met een finale bij communicatie- en marketingbureau De Indruk, waar alle deelnemers hun idee ‘pitchten’. Fleur won met het idee om nieuwe, maar ook oude sneakers te ‘customizen’ en ze zo een nieuw leven te geven. ‘Goed voor jou én het milieu’, staat op haar Instagram @youshoenl. “Upcyclen is heel belangrijk in deze tijd”, vindt de jonge ondernemer. De maatschappelijke impact van YouShoe maakte Fleur tot winnaar, samen met haar goede presentatie en de stappen die ze gemaakt heeft. Ze heeft een deel van het prijzengeld inmiddels geïnvesteerd in nieuwe materialen en visitekaartjes.

The Boardroom, een project uit het programma Human Capital van Regio Foodvalley, is bedoeld voor jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Ze krijgen de kans om kennis, inspiratie, ervaringen en connecties op te doen rondom het thema ondernemerschap. Chudi Uzozie startte The Boardroom in 2018, samen met zijn compagnon Benjamin Veenstra van Team Ollie, een project- en trainingsbureau voor jongeren. “Er zijn veel jongeren die de wereld iets te bieden hebben”, stelt Uzozie. “Voor die ondernemende jongeren, die het gevoel hebben dat ze iets kunnen neerzetten, bieden wij een platform. Bij The Boardroom kunnen ze ontdekken wat het is om ondernemer te zijn.”

Hoe kun je schoenen weer leuk en draagbaar maken, in plaats van ze weg te gooien? Met dat idee nam VWO-leerling Fleur Altena uit Ede begin dit jaar deel aan The Boardroom, een platform waar jongeren kunnen ontdekken of het ondernemerschap wat voor ze is. Ze won de finale met haar onderneming YouShoe en kreeg 250 euro om te investeren. Maar ze hield er nog meer aan over, laat Fleur zien: “Je raakt geïnspireerd door de andere deelnemers en door ondernemers uit de omgeving die hun verhaal komen vertellen.” Komend voorjaar start een nieuwe ronde van The Boardroom.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm