WATERSTOF BIEDT KANSEN VOOR MEERDERE TOEPASSINGEN
06

Regio Foodvalley rijdt
deelauto op waterstof

Het tanken van waterstof gaat sneller dan het opladen van een elektrische auto.

Frans van Zetten in de werkplaats van Rengineers: “We ontwikkelen op Harselaar Centraal een station waar je niet alleen je auto oplaadt, maar ook jezelf.”

Eenvoudig

De inzet in van de werkplaatsen van Living Lab Regio Foodvalley Circulair kan helpen bij die transitie. Maar als de vergunningen afgegeven worden, kunnen vanaf 2024 ondernemers en consumenten ook terecht in het waterstoftankstation annex oplaadpunt van Rengineers op Harselaar Centraal, goed bereikbaar aan de A1 en de A30. Frans van Zetten: “We ontwikkelen een station waar je niet alleen je auto oplaadt, maar ook jezelf. Het wordt een mooi gebouw met een dakterras en luxe horeca: een belangrijk meetingpoint in het midden van het land.”

Een van de voordelen van waterstof is dat de infrastructuur relatief makkelijk is, legt Van Zetten uit. “Je hebt geen dure elektriciteitskabels nodig als je het op kleine schaal wil produceren voor eigen gebruik. Waterstof wordt gecomprimeerd opgeslagen in handige cilinders. Dat kost weinig ruimte. Bovendien werkt het tanken van waterstof, op dit moment nog, veel sneller dan het opladen van een elektrische auto.” Waarom wordt er dan nog zo weinig op waterstof gereden? Volgens Frans van Zetten komt dat waarschijnlijk doordat, hoewel er in de industrie al heel veel gebruik gemaakt wordt van waterstof, het bij de consument nog onbekend is. En mensen vinden het soms ook een beetje eng. “Dat imago heeft waterstof nu eenmaal, maar er zijn zo veel veiligheidsmaatregelen die maken dat het goed en veilig is in te zetten. Tien jaar geleden reden er ook nauwelijks elektrische auto’s. Ik zie ook het gebruik van waterstof in een transitie, dat is er niet van de één op de andere dag.’’

Eilandjes

Rengineers verwacht dat zo in de toekomst veel ‘eilandjes met een eigen energievoorziening’ worden gecreëerd. Op grotere schaal levert Rengineers daarmee een totaalsysteem op het eiland Pampus in het IJsselmeer. “Daar wordt alles nu met dieselgeneratoren gedaan, want het eiland heeft geen netaansluiting. Vanaf eind dit jaar gaat het met hulp van een combinatie van accupakketten en waterstofopslag volledig over op wind en zon.”

Meer nog dan in personenvervoer, ziet Frans van Zetten van Rengineers kansen voor waterstof in de industrie en de mechanisatie. En ja, ook op de boerderij: “Veel boeren wekken al duurzame energie op, door windmolens of zonnepanelen. In plaats van die terug te geven aan het elektriciteitsnet, gebruik je die energie liever direct of sla je die op voor later. Batterijen zijn makkelijk voor opslag op korte termijn, maar waterstof werkt voor langere tijd. Een hele winter bijvoorbeeld. Een boerenbedrijf zou prima een eigen vulstation voor een tractor kunnen hebben. Het voordeel van waterstof is dat het ook warmte afgeeft. Dat kan een boer ook prima gebruiken.”

De deelauto van Regio Foodvalley werd gepresenteerd na afloop van de bijeenkomst ‘Werkplaats Waterstof: Innovatie & Businesscases’, die onder meer in het teken stond van de toepassing van waterstof in de agrarische sector. Living Lab Regio Foodvalley Circulair organiseert een aantal keer per jaar een bijeenkomst op het gebied van waterstof.

Begin dit jaar heeft Regio Foodvalley een heel bijzondere deelauto in gebruik genomen, eentje die rijdt op waterstof. Wethouder Engbert Stroobosscher van Veenendaal, bestuurlijk verantwoordelijk voor Mobiliteit in Regio Foodvalley, kreeg de sleutels van de duurzame personenwagen uit handen van Toyota-dealer Van Gent uit Ede. De auto sluit perfect aan bij de ambitie om het gebruik van waterstof voor verschillende doeleinden te stimuleren. Er moet nog wel gewerkt worden aan een goede infrastructuur. Het Barneveldse duurzame energiebedrijf Rengineers zet een eerste stap. Als het aan hen ligt, start de bouw van een oplaad- en tankstation op bedrijventerrein Harselaar Centraal zo snel als mogelijk, zo vertelt Frans van Zetten. Het moet een ‘energy-hub’ worden waar niet alleen de auto, maar ook de eigenaar zelf even kan opladen.

WATERSTOF BIEDT KANSEN VOOR MEERDERE TOEPASSINGEN
06

Regio Foodvalley rijdt
deelauto op waterstof

Frans van Zetten in de werkplaats van Rengineers: “We ontwikkelen op Harselaar Centraal een station waar je niet alleen je auto oplaadt, maar ook jezelf.”

De inzet in van de werkplaatsen van Living Lab Regio Foodvalley Circulair kan helpen bij die transitie. Maar als de vergunningen afgegeven worden, kunnen vanaf 2024 ondernemers en consumenten ook terecht in het waterstoftankstation annex oplaadpunt van Rengineers op Harselaar Centraal, goed bereikbaar aan de A1 en de A30. Frans van Zetten: “We ontwikkelen een station waar je niet alleen je auto oplaadt, maar ook jezelf. Het wordt een mooi gebouw met een dakterras en luxe horeca: een belangrijk meetingpoint in het midden van het land.”

Eenvoudig

Een van de voordelen van waterstof is dat de infrastructuur relatief makkelijk is, legt Van Zetten uit. “Je hebt geen dure elektriciteitskabels nodig als je het op kleine schaal wil produceren voor eigen gebruik. Waterstof wordt gecomprimeerd opgeslagen in handige cilinders. Dat kost weinig ruimte. Bovendien werkt het tanken van waterstof, op dit moment nog, veel sneller dan het opladen van een elektrische auto.” Waarom wordt er dan nog zo weinig op waterstof gereden? Volgens Frans van Zetten komt dat waarschijnlijk doordat, hoewel er in de industrie al heel veel gebruik gemaakt wordt van waterstof, het bij de consument nog onbekend is. En mensen vinden het soms ook een beetje eng. “Dat imago heeft waterstof nu eenmaal, maar er zijn zo veel veiligheidsmaatregelen die maken dat het goed en veilig is in te zetten. Tien jaar geleden reden er ook nauwelijks elektrische auto’s. Ik zie ook het gebruik van waterstof in een transitie, dat is er niet van de één op de andere dag.’’

Het tanken van waterstof gaat sneller dan het opladen van een elektrische auto.

Rengineers verwacht dat zo in de toekomst veel ‘eilandjes met een eigen energievoorziening’ worden gecreëerd. Op grotere schaal levert Rengineers daarmee een totaalsysteem op het eiland Pampus in het IJsselmeer. “Daar wordt alles nu met dieselgeneratoren gedaan, want het eiland heeft geen netaansluiting. Vanaf eind dit jaar gaat het met hulp van een combinatie van accupakketten en waterstofopslag volledig over op wind en zon.”

Eilandjes

Meer nog dan in personenvervoer, ziet Frans van Zetten van Rengineers kansen voor waterstof in de industrie en de mechanisatie. En ja, ook op de boerderij: “Veel boeren wekken al duurzame energie op, door windmolens of zonnepanelen. In plaats van die terug te geven aan het elektriciteitsnet, gebruik je die energie liever direct of sla je die op voor later. Batterijen zijn makkelijk voor opslag op korte termijn, maar waterstof werkt voor langere tijd. Een hele winter bijvoorbeeld. Een boerenbedrijf zou prima een eigen vulstation voor een tractor kunnen hebben. Het voordeel van waterstof is dat het ook warmte afgeeft. Dat kan een boer ook prima gebruiken.”

De deelauto van Regio Foodvalley werd gepresenteerd na afloop van de bijeenkomst ‘Werkplaats Waterstof: Innovatie & Businesscases’, die onder meer in het teken stond van de toepassing van waterstof in de agrarische sector. Living Lab Regio Foodvalley Circulair organiseert een aantal keer per jaar een bijeenkomst op het gebied van waterstof.

Begin dit jaar heeft Regio Foodvalley een heel bijzondere deelauto in gebruik genomen, eentje die rijdt op waterstof. Wethouder Engbert Stroobosscher van Veenendaal, bestuurlijk verantwoordelijk voor Mobiliteit in Regio Foodvalley, kreeg de sleutels van de duurzame personenwagen uit handen van Toyota-dealer Van Gent uit Ede. De auto sluit perfect aan bij de ambitie om het gebruik van waterstof voor verschillende doeleinden te stimuleren. Er moet nog wel gewerkt worden aan een goede infrastructuur. Het Barneveldse duurzame energiebedrijf Rengineers zet een eerste stap. Als het aan hen ligt, start de bouw van een oplaad- en tankstation op bedrijventerrein Harselaar Centraal zo snel als mogelijk, zo vertelt Frans van Zetten. Het moet een ‘energy-hub’ worden waar niet alleen de auto, maar ook de eigenaar zelf even kan opladen.

Online magazines Regio Foodvalley

Op deze pagina vindt u online magazines van Regio Foodvalley. In deze magazines worden projecten en initiatieven van Regio Foodvalley uitgelicht.
Volledig scherm